Monday, February 23, 2009

aku ulu!!! blueprint!!!

aku ulu.

oh, blueprint tu sememangnya cetakan biru untuk menunjukkan keoriginalitiannya.
yang biasa aku tengok tu adalah certified copy/control material. hahaha.

aku dah umor 30 baru tengok blueprint dalam 3 kali.

aku pernah tengok geran kapal.
besar. gentle tak berbual punya.
bayangkan kertas A0 tu ada 4~6 helai.
dia rekod segalanya dari sekecil part sehingga besi chasis kapal tersebot.
kat mana buat, kilang mana, sapa buat.
geran yang aku tengok ni adalah geran tanker ship. aku ulangi tanker ship.
atas geran ada lukis gambar tanker tersebot.

yang biasa aku tengok perenggan pertama certified copy/control material adalah exploded design. aku paling suka design ni. macam gambarajah voltron nak bercantum. ni joint sini. tu masok sana. ni skrew sini. torque berapa. serius best.
nak aje aku tampal sikit sini.
tapi aku belom pernah tampal mana mana gamba lagi, dan itu kan certified copy/control material. mau kena lokap aku nanti.

dulu macam trend design nak kena ada exploded design. rebel la agaknya. mana aku tau sangat hal tu. hehehe.

okelah...pembelajaran aku hari ni: blueprint do happen by it color. it blue.

No comments: