Wednesday, April 1, 2009

trik kapitalis!!!

selamat bersua kembali!!!

peh macam sial punya ayat.



disini aku ingin mengupdate pengetahuan kau dengan mengatakan
bahawa:

selalunya harga terakhir adalah
berbentuk 8 kali ganda atau 12 atau 16 dari harga kos.
"harga terakhir" merujuk kepada jumlah yang kau bayar kepada pekedai.


terdapat beberapa entiti/puak.

1- pembeli - aku, kau dan dia (user/victim)
2- pekedai - retailers
3- pemborong - wholesalers
4- pengeluar - maker/producer
5- pencipta - designers


untuk entiti selain dari user/victim:
mereka memerlukan kos pengeluaran,
penyimpanan, penyediaan, pengujian, dan lain lain

ini yang nama nya meniaga.
aku tak boleh nak create ayat bunga bunga untuk pemahaman kau la...

tapi dari segi aliran kerjanya...
lebih kurang laa...

cth produk : ubat gigi (tooth paste?) "tooth medicine" aneh pulak...

5) pencipta akan mencipta ubat gigi berdasarkan kajian rambang dan kajian khusus.
(general study and spesipig study)

contoh kajian rambang.
awak gosok gigi berapa kali sehari?
perasa apa?
jenama apa?
kenapa jenama tu?

contoh kajian khusus.
pemakanan penduduk setempat.
stuktur gigi localites.
gaya hidop.
kemampuan perbelanjaan?

pernahkah kau terpikir?
adakah terdapat perasa mint untuk pasaran mogadishu?
adakah terdapat perasa kayu sugi untuk penduduk bulgaria?
kenapa mat mat british telan tooth paste (bubble?) after brushing?

maka pencipta akan mengolah toothpaste dari blueprint yang sama
kepada yang lebih market variety.



oh aku lupa nak cerita yang sebenarnya
untuk benda sebegini ada terdapat satu "open sourcenya"

maksud aku kau cipta satu benda,
dan kau jual olahan rekaciptanya kepada buyer buyer yang mampu.
contoh asal ubat gigi:
dengan ekstrak yang sama tetapi dah dicampur dengan kayu sugi maka anak melayu pon beli.
dengan ekstrak yang sama tetapi dah dicampur dengan tomyam maka anak siam pon beli.
dengan ekstrak yang sama tetapi dah dicampur dengan peppermint maka anak england pon beli.

ada paham?

yang lain tu kau pikir sendiri lah...

nak tau jugak...
personnally kontak aku....

mana aku tau ? sebab aku juga seorang oppourtunist, barangkali.

No comments: