Wednesday, May 6, 2009

random//parenting//PTA//idealist

US text book are like this
(finger showing like 3~4 inch) thick, and
singapore textbook are like this
(finger showing like 1/3 of act before).

aku tak ingat siapa yang sebutnya malam
tadi dari berita tv SG.

hahahahaha...

US pon revamp sistem pembelajaran
untuk kekanak mereka.

juga telinga aku dapat dengar yang
sistem pembelajaran SG diolah dengan
memikirkan keadaan bahasa dan
situasi perkauman pada ketika itu.
yang aku pikir :
melalui gambar + bahasa mudah +
gerak tangan + perbualan tidak formal.


juga aku dengar yang sistem lama US
memilih dasar komunikasi satu hala.
cikgu bercakap = budak diam.

huuh berat nih.

jadi aku pikir...

kita kat malaysia nih,
kita ada revamp sistem ke untuk kesesuaian
status kekanak sekarang.

ada la tu; aku je yang tak tau.
kau tau ke?


Idealis aku : ada text book yang kanak kanak kena
minta parent untuk tuliskan jawapannya.

anak anak congakkan jawapan
abah abah tulis oke.

tapi kalau anak perempuan baik suruk
mama yang tuliskan eh,
nanti ayah stim pulak. hahaha.
(kalau ayah pakai telepon ada memori kad lah....)

No comments: